הגלריה בבית דניאל משקפי הזמן/ תערוכת יחיד של האמנית רינה אנגדא

תאריך התחלה: 3.11.2021
תאריך סיום: 1.1.2022

אנו גאים להציג את הגלריה המחודשת בבית דניאל. אולם רחל (אולם המבואה) עבר שיפוץ מן היסוד ומותאם כעת לתצוגה של יצירות אמנות. 
~ ~ ~ ~

תערוכה נוכחית:

משקפי הזמן/ תערוכת יחיד של האמנית רינה אנגדאו

התערוכה תוצג בין התאריכים 4.11.2021 – 3.1.2022

אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום רביעי, 10 בנובמבר 2021, בשעה 17:30

אוצרת: יהל זקס

רינה אנגדאו משלבת ביצירותיה עבר ועתיד ומשתמשת בסמלים, צורות גאומטריות ודימויים  השואבים השראה מהתרבות האתיופית שאותה ספגה בביתה. אנגדאו, שמציירת מגיל צעיר, החלה לצייר דמויות של אנשים שחורים רק לאחר אירוע מכונן בלימודיה באוניברסיטה. במסגרת תרגיל היא החליטה לצייר דמות כהת עור והופתעה כאשר חבריה לכיתה והמורים חזרו ושאלו איזה מסר היא מנסה להעביר בבחירה זו. מבחינתה זה לא היה מסר אלא ייצוג ריאליסטי שלה ושל סביבתה הקרובה. אירוע זה וההבנה שברירת המחדל היא דמות לבנה, הבהירו לה כמה חשוב שהיא תמשיך ותצייר דמויות שחורות.

אנגדאו מציירת בסגנון אפרופוטוריזם (Afrofuturist). זהו סגנון שהחל בשנות ה-90 של המאה ה-20 בארה"ב על-ידי מוזיקאים/ות, סופרים/ות ואמנים/ות שחורים/ות. המאפיין של סגנון זה הוא שימוש במוטיבים עתידניים ופנטסטיים, המבוססים על המקורות והתרבות האפריקאית שדוכאו במשך שנים רבות.

אפרופוטוריזם  הוגדר ע"י האוצרת אינגריד להפלאר (Ingrid LaFleur) כ"דרך לדמיין עתידים אפשריים דרך עדשה של תרבות שחורה". חשיבות סגנון זה היא ביכולתו לשקף את הנקודות העיוורות של החברה בנוגע לגזענות מוסוֵוית וממסדית בחיינו כיום ולעזור לנו לדמיין עתיד טוב יותר.

אנגאדו משתמשת בדימויים מסורתיים של לבוש ומקצוע אך באופן מכוון עושה היפוך מגדרי. בציור של הזוג, הגבר לובש שמלה מקושטת ברקמה ומציג קעקועים על צווארו, סממנים נשיים מובהקים. בעוד לאישה, הלובשת לבוש גברי, יש ענף בפיה המסמל את רועי הצאן, מקצוע הנעשה באופן מסורתי רק על ידי הגברים. אנגדאו לוקחת סיטואציות מוכרות לקהילה האתיופית, כמו טקס מזיגת הקפה (בּוּנָה), אשר באופן מסורתי נערך על ידי האישה, ומציירת גבר עתידני כעורך הטקס. ייצוגים עתידניים אלו נועדו להפנות זרקור לנושאי זהות להט"בית ושייכות מגדרית, נושאים שאינם חלק מהשיח בחברה האתיופית.

יצירותיה של אנגדאו משלבות את עברה האישי דרך ציורים על רקע נופי ילדותה בלוד, יחד עם העבר של קהילת ביתא ישראל. בתערוכה זו מוצגת דמותה של המלכה יהודית, שלפי המסורת הייתה מבית ביתא ישראל וכוננה שלטון יהודי באתיופיה במשך ארבעים שנה. שילוב הדמויות האפרופוטוריסטיות לצד דמויות היסטוריות ודיוקן של סבתא רבה של האמנית, מדגיש את חשיבות החיבור בין המסורתי והעכשווי ובין כל חלקי הזהות של האמנית ומאפשר לנו כצופים/ות לדמיין עתיד אוטופי.

 

על האמנית:

רינה אנגדאו, יוצרת אמנות דיגיטלית, נולדה בשנת 1992 בלוד. בוגרת מסלול תקשורת דיגיטלית וניו-מדיה לתואר ראשון באוניברסיטת אריאל בשומרון. כיום גרה ויוצרת בלוד. דרך הרשתות החברתיות יצירותיה זוכות לחשיפה ברחבי העולם ובאתיופיה בפרט. בזכות השימוש במדיה החברתית נרקמו שיתופי פעולה בינה לבין אמנים אפרו-אמריקאים.

הכניסה חופשית

על הגלריה

באפריל 2021, הושקה הגלריה בבית דניאל, באולם רחל המחודש (מבואת הכניסה)

הגלריה בבית דניאל היא גלריה לאמנות חברתית, השואפת לחינוך לתרבות ואמנות ככלי לשינוי תפיסתי וחברתי.
אנו מאמינים שהאמנות מאפשרת להעלות סוגיות לשיח ציבורי, ופועלת כמתווכת ומגשרת בין המגזרים השונים בחברה, דרך הענקת במה וקידום הנראות של מיעוטים בחברה הישראלית.
אנו שואפים ליצירת דיאלוג עם האמנות ולהניע לאקטיביזם ולמעורבות חברתית.

אנחנו מציגים אמנות ביקורתית, אמנות החושפת ומעצימה אוכלוסיות מקצוות החברה, אמנות החותרת ל'תיקון עולם' – ערך מרכזי של התנועה הרפורמית.

הגלריה פתוחה לקהל בימי א' – ה' בשעות 17:00 – 9:00 ובשעות פעילות בית הכנסת

על האוצרת - יהל זקס

בוגרת תואר ראשון בתולדות האמנות וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
בעלת שבע שנות ניסיון באוצרות, הפקת תערוכות ואירועי אמנות ובניהול גלריות אמנות שאינן מסחריות. מאמינה בחשיבות של הנגשת האמנות לקהל הרחב, ביכולתה להתנעת שינוי חברתי ובחיבור בין אמנות לקהילה.

בית דניאל מרכז ליהדות מתקדמת תל אביב יפו
בני דן 62, תל אביב
(מפה)
03-5442740
office@beit-daniel.org.il